Motiveer Generatie-Z: De top 5 die u moet kennen!

Het grootste percentage werknemers in de horeca is Generatie Z.  Ze zijn geboren tussen 1996 en 2015 de snelst veranderende omgeving ooit door technologie. Hun behoeften en gedrag is dan ook wezenlijk anders en het gat naar andere generaties -vaak werkgevers- is daarmee groot.

DOEN Horeca kent ze én werkt elke dag met ze. Deze Generatie Z  bestaat uit waardevolle medewerkers en daarom delen we graag wat tips om ze te motiveren en behouden binnen de horeca.

1. Ruimte om te groeien

Van alleen een salaris wordt deze generatie niet meer warm. Ze zijn leergierig en vinden persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Een generatie die veel online ‘leeft’ en dus op elk moment nieuwe kennis tot zich kan nemen. Dit doen ze dan ook, maar alleen van onderwerpen die hen interesseert. Wilt u ze graag behouden in je bedrijf, dan moet u de mogelijkheid bieden om nieuwe skills te leren en kennis op te doen. Dit kan in uw eigen bedrijf, of biedt ze trainingsmogelijkheden bij anderen. 

DOEN Horeca traint al jaren horecamedewerkers binnen de DOEN Academy. Professionals elk op hun eigen vakgebied delen hun kennis in een professionele omgeving.

2. Flexibiliteit & Vrijheid

Gen Z is extreem onafhankelijk. Samenwerking is waardevol voor deze groep: ze maken graag deel uit van een team, maar vinden het ook belangrijk om autonomie te behouden.
Bijna alles wordt  online geregeld en, belangrijk; op momenten dat het hen uitkomt.

Hier kunt u dus ook gebruik van maken.  Het levert namelijk veel efficiëntie op en ze delen graag hun feedback. Als u hen de juiste online tools biedt, ontvangt u waardevolle input om uw bedrijf te verbeteren. Met de juiste online-planningsystemen hoeft u ook zelf niks meer te doen. Uw Gen Z medewerkers vullen vanuit hun lounge vanuit hun lounge de personeelsplanning , op momenten dat ze zelf willen en kunnen werken.

3. Balans tussen werk & privé

Generatie Z heeft veel geleerd van de problemen die millennials hebben ondervonden en is zich meer bewust van de noodzaak van evenwicht tussen werk en privéleven. De norm verschuift steeds meer naar flexibeler – en remote- werken en flexibele werkuren. 

Om de juiste balans te vinden, moet u Gen Z-werknemers begrijpen en naar hen luisteren. Verwacht niet dat de Gen-Z’er dag en nacht voor u klaar staat om te werken. Het is daarom belangrijk om uit een basisgroep van goede medewerkers te kunnen kiezen om de drukke dagen  te vullen met voldoende medewerkers.

4. Waardering

Iedereen vindt externe motivatie belangrijk, maar Gen-Z al helemaal! Het zijn jongeren die bereid om de arbeidsmarkt op te gaan en hard te werken – vooral als ze werken voor een bedrijf dat talenten erkent en waardeert.

Als werkgever is het belangrijk dat je inzet waardeert. Bij DOEN Horeca verdient elke medewerker ‘Trophies’. Deze worden verdiend door diensten vaak te draaien, en skills bij te leren. Zo groeien medewerkers van ‘Amateur’ naar een ‘Legend’ op basis van hun ervaring en vaardigheden. Automatisch staat aan deze groei ook een groei in salaris tegenover. Zo werkt DOEN aan gekwalificeerde én gemotiveerde medewerkers.

5. Go digital

Generatie Z is opgegroeid in een volledig digitale wereld en dit is zichtbaar in hun gedrag, sociale interacties, entertainment en onderwijs. Bij u op de werkvloer verwachten ze ook dat technologie de standaard is.

Online werk en platformen zijn de basis waar ze dagelijks op te vinden zijn en dit brengt veel gemak met zich mee en daar houden ze van. Om deze generatie te motiveren en aan zich te binden, moet moderne technologie in het contact met werkgevers zijn verweven, gemak, snelheid en on-demand zijn de toverwoorden.

DOEN Horeca creëert een persoonlijke FanBase van Generatie Z medewerkers voor uw locatie. Met slimme en aantrekkelijke sociale media campagnes als wervingsstrategie. En onze DOEN Software matcht medewerkers met jullie bedrijfscultuur. Zo heeft u altijd gemotiveerde medewerkers op de vloer in uw gelegenheid.