De grootste uitdaging na Corona: de slag om horecamedewerkers
Een tekort aan gekwalificeerd en ervaren personeel is niks nieuws, ook niet in de horeca. Nog vóór de corona-crisis, in augustus 2019, melde het AD al een historisch groot tekort aan horecapersoneel. De schatting is dat gedurende de het coronajaar er nog eens 90.000 medewerkers zijn uitgestroomd. Is dit probleem nog op te lossen? Hoe kom je nog aan goede horecamedewerkers? En hebben horecaondernemers wel de tijd en faciliteiten om goede mensen aan te trekken én te behouden?
‘Mensen die op het terras willen zitten komen snel terug, maar goede horecamedewerkers zijn de grootste uitdaging voor de gehele branche. Toch verwachten we dat het ons minder raakt.’ aldus Rik Donders, mede-oprichter van DOEN Horeca.
‘HANDJES’ OF EEN COLLEGA?
Er wordt nog te vaak alleen voor ‘handjes’ gekozen. Soms makkelijk, maar meestal door een gebrek aan beter.
Elke horecamanager weet hoe fijn het is om met collega’s te werken met de juiste ervaring en vaardigheden. Collega’s die weten wat ze doen. Toch wordt er nog te vaak alleen voor ‘handjes’ gekozen. Soms makkelijk, maar meestal door een gebrek aan beter.
DOEN Horeca is al ruim acht jaar actief als horeca uitzendbureau. Waar ze ooit gestart zijn met het leveren van deze ‘handjes’, geloven ze daar al lang niet meer in. Kwalitatief personeel is vanaf de start de rode draad geweest in de bedrijfsvoering. Door volledig in te zetten op direct -goed inzetbaar- horecamedewerkers, is DOEN onderscheidend in de markt. Medewerkers met de juiste ervaring en vaardigheden die passen bij de gelegenheid waar ze worden ingezet.
Rik: ‘Vaardigheden kun je mensen aanleren. Daarom hebben we destijds onze eigen DOEN Academy opgezet. Elke ‘DOENER’(medewerkers van DOEN Horeca) doorloopt deze Academy. Hier leren ze horecavaardigheden van doorgewinterde professionals . Jaarlijks doorlopen ruim 1200 medewerkers onze Academy. Of ze nu ervaring hebben of niet, leren doen ze altijd. Zo weten we dat elke medewerker die we uitzenden naar onze opdrachtgever de juiste skills heeft’.
‘Waar het echt om draait is; gastvrijheid. Voelt de gast zich prettig in jouw horecagelegenheid? Dit gevoel wordt primair overgebracht door de medewerkers’.
GASTVRIJ & GEMOTIVEERD?
Vaardigheden zijn voor DOENERS een vanzelfsprekendheid, door de Academy hoeven ze hier niet meer over na te denken. ‘Waar het echt om draait is; gastvrijheid. Voelt de gast zich prettig in jouw horecagelegenheid? Dit gevoel wordt primair overgebracht door de medewerkers’. Oprechte gastvrijheid kun je alleen maar overbrengen als een medewerker zich prettig voelt in zijn/haar werkomgeving. Intrinsieke motivatie is dan het belangrijkste aspect dat DOEN ophaalt bij haar medewerkers. En, is niet aan te leren.
Het onderzoek van Effectory laat nog maar weer eens zien hoe belangrijk gemotiveerde medewerkers zijn. Het is niks nieuws, maar in een branche waar je gastvrij moet zijn, is dit nóg belangrijker. Ongemotiveerde medewerkers presteren niet alleen slechter, maar zijn ook vaker afwezig, leveren slechtere service en gaan sneller op zoek naar een andere baan. Het omgekeerde geldt natuurlijk net zo goed! Gemotiveerde werknemers:
- zijn bereid om dat stapje extra te zetten;
- nemen initiatief en denken mee over mogelijke verbeterprocessen;
- zijn productief, energiek en enthousiast, wat afstraalt op hun collega’s en gasten;
- hebben een laag ziekteverzuim en blijven langer bij dezelfde werkgever.
‘Wij matchen de medewerker met een opdrachtgever. Als een DOEN-medewerker bij één van onze opdrachtgevers gaat werken, hebben ze hier voor gekozen. Ze willen zelf gewoon graag bij jou werken. En in combinatie met de juiste skills maakt een DOENER het echte verschil t.o.v. andere uitzendpersoneel. En dit verschil maken we ook inzichtelijk via onze systemen.’
INZICHT, MATCHEN & EEN PERSOONLIJKE FANBASE
DOEN Horeca kan deze unieke combinatie realiseren doordat ze vroeg hebben ingezet op het verkrijgen van inzichten van horecamedewerkers. Wat vinden ze leuk, wat drijft ze, hoe motiveer je ze? Er is vroeg ingezet op IT met de ontwikkeling eigen software. Dit geeft inzichten in zowel medewerkers als opdrachtgevers.
Waar bij 99% van de horeca-uitzendbureaus vooral planners actief zijn, past dit niet bij onze bedrijfsfilosofie. Uitzenden bij Doen Horeca kan alleen met een combinatie van Recruiters: essentieel voor de selectie van de beste kandidaten, IT; slimme software-oplossingen om het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken, Legal; voor de juiste arbeidsvormen en afdrachten en Community-managers: die de behoeftes van opdrachtgevers en medewerkers in kaart brengen.
Fanbase opbouwen
Deze coronaperiode is benut om deze filosofie verder te versterken. Het personeelsrooster van onze opdrachtgever wordt automatisch gevuld vanuit zijn gepersonaliseerde ‘FanBase’. Een FanBase is een pool medewerkers die specifiek bij deze opdrachtgever passen.
‘Onze recruiters maken een eerste strenge voorselectie, waarna de medewerker kiest bij welke opdrachtgever hij graag wil werken omdat deze het beste bij hem past. Zo heeft elke opdrachtgever een groep flexibel, gekwalificeerd en gemotiveerd medewerkers om zijn planningen te vullen. Dus nooit meer te weinig personeel of alleen maar ‘handjes’ op de vloer’
Zoeken jullie nog horecamedewerkers? Ja altijd! Helemaal met deze zomer in het vooruitzicht, maar deze komen meestal vanzelf. Door onze software hebben we namelijk erg mooie inzichten voor recruitmentcampagnes waarmee we de juiste medewerkers kunnen aantrekken. Er zal een ware slag plaatsvinden in de horeca branche om goede medewerkers, maar door onze manier van werken verwachten we dat het ons minder hard gaat raken.