ZOOMERS op de werkvloer, kent u ze echt?
U heeft er zeker een paar rondlopen in je horecagelegenheid; ZOOMERS. Dit is de generatie jongeren die zijn geboren vanaf eind jaren ’90 tot ongeveer 2010. Bij uitstek een leeftijdscategorie die veel werkzaam is in de horeca.
Een groep die niet wordt gedreven door geld en die ‘on-demand’ regelt waar en wanneer ze werken. Zij willen de controle en kiezen zelf die leuke werkplek en werktijden die aansluiten op hun schema. DOEN horeca kent deze ZOOMERS door en door, weet wat ze drijft en hoe je aansluit op hun on-demand leefstijl. Kunt u hier wel in mee?
ZOOMERS koken niet
Deze Generatie-Z is de grootste generatie die er op het moment is. Waar de Millennial enkel droomden over idealen, is Gen-Z klaar om daadwerkelijk de mouwen op te stropen.
In dat opzicht een perfecte match met de hardwerkende horecaondernemer. Als werkgever is het belangrijk dat je aansluiting vindt met deze groep nieuwe medewerkers en hun levensstijl.
Een ideale week voor deze jongeren bestaat uit drie dagen werken, een dag iets sociaals doen zoals mantelzorgen en dan drie dagen dromen najagen en relaxen – wat ook kan betekenen dat ze werken aan een eigen bedrijfje of freelancewerk doen dat ze leuk vinden.
Koken leren ze niet meer, eten afhalen is het motto. Als ze wel de keuken in duiken is dat alleen nog in het weekend wanneer er vrienden langskomen, want dan heeft koken een sociaal aspect. En wat ze dan koken is vaak gezond, want fit zijn is de ambitie, ze sporten veel – roken en drinken weinig. Als ze hun gezonde maaltijd gaan halen, vinden ze het belangrijk dat de wachttijd ook een ervaring is. Een enthousiaste kok die met plezier lekker eten maakt, daar geniet Generatie Z van.
Het zijn jongeren die een vorm van vrijheid nastreven, 9-to-5 bestaat niet meer. Ze zijn efficiënt: ze verliezen zo min mogelijk tijd aan dingen die niet leuk zijn. Deze jongens en meisjes willen kunnen werken waar en wanneer het hun uitkomt. En hierbij is prioriteit nummer 1: het moet een plek zijn waar ze zich fijn voelen en waar ze hun talenten kunnen ontwikkelen. Het moet leuk zijn en vooral: een toegevoegde waarde hebben.

Digital natives
De ZOOMER wordt geboren met een smart device in de hand. Het zijn digital natives met internet als hun toegang naar de wereld. Met de komst van deze generatie is ‘on demand’ de nieuwe standaard geworden in klantbediening. Ze verwachten gemak en eenvoud en willen alles kunnen regelen waar én wanneer het hun uitkomt; dat zijn ze nou eenmaal gewend.
Dit zijn de medewerkers die u waarschijnlijk wegwijs maken bij die nieuwe software in uw bedrijf. Ook dat is voor Gen-Z erg fijn; ze willen verantwoordelijkheid, zeggenschap en het gevoel hebben dat zij van toegevoegde waarde zijn. Win-win!
ZOOMERS in Control
Wilt u deze jongeren aantrekken om bij u te werken? Dan ontkomt u er niet aan hierin mee te bewegen. Niet alleen om hun levensstijl te bedienen, maar door zelf een digitale mindset te ontwikkelen wordt uw werk alleen maar eenvoudiger, efficiënter en krijgt u nieuwe inzichten. Dus papieren werkroosters en eindeloze Excel lijstjes moeten de prullenbak. Veel tijd besteden aan een nieuwe planning, dat is voorbij.
DOEN bedient deze groep nieuwe medewerkers op hun wenken. En u, als horecaondernemer zal het als een verademing ervaren.
DOEN zorgt er voor dat elke medewerkers bij u op de werkvloer 24/7 de beschikbare diensten en werkroosters kan inzien. Uw medewerkers kunnen dus tijdens het Netflixen, hun werkmoment in plannen. En met één swipe nodigen ze hun leukste collega uit om uw rooster compleet te maken. De planning wordt zo automatisch gevuld en u geeft alleen nog het laatste akkoord. En dit doen ze alleen als uw horecagelegenheid past bij hun persoonlijkheid.
DOEN creëert voor u een persoonlijke Fan Base: enthousiaste en gekwalificeerde Doeners, en, het extraatje: zij willen echt graag bij uw gelegenheid aan de slag. Dit brengt nóg meer passie en enthousiasme bij u op de vloer. U kunt exact inzien wie er in uw FanBase zit en wat de kwalificaties zijn. Alles is transparant: zelf accordeert u natuurlijk wie er uiteindelijk die dienst invult. Zo houdt u grip op welke persoon het beste matcht met de openstaande dienst. U wordt de werkgever die precies aansluit op de wensen van generatie Z, het is eenvoudig en kan waar en wanneer u maar wil.
Feit is dat we ZOOMERS als horecabranche niet kunnen negeren. En wilt u ze bereiken? Dan moet u als werkgever laten zien dat u ze écht kent. Alleen dan kunt u ze betrekken en binden aan je bedrijf.